این وبلاگ تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد
از حضور پربرکت تون کمال سپاس رو دارم ان شاء اللّٰه سایر مطالبی که نوشتم مثل همیشه مورد
عنایت شما همراهان و هم بلاگی هایی گرامی ام قرار بگیرد
همتون به خدا میسپارم و شدیداً محتاج دعاهای خوبتونم
یاعلی مدد بحق فاطمه الزّهراء سلام اللّٰه علیکما
این ذکر هم تقدیم شما میکنم که بسیاری توفیقات و برکات در نام مادر بی نشانمون فاطمه س هست
حلال کنید دوستان
مینویسم..کهنوشتن مرا در میان کلمات خودم شناور میکندنمیخواهم در بازی کلمات مردم باشمغرق اگر شوم،آنها فقط حرف دارند همچنان..نه نجات..
شآید دام..
#خُدایی_نکنیم_بنده_بودن_ما_را_بس#آدمی_به_زبان_خود_مسلط_تَر_است
#نه_فقط_حرف..
#هرچه_برای_خودت_میپسندی_به_دیگران_بگو
#گفتگو_با_وجدان
#اللّٰه اعلم..
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
دیشب به جلسه دیر رسیدم ، و متاسفانه قسمتی از مباحث که مطرح شده بود رو از دست دادم . ولی میتونم بگم جلسه با برکتی بود !
جناب سید عبدالکریم حسینی ، از این میگفتن که چطور از مسیری که ما رو به سمت ولی عصر (عج) هدایت میکنه به بیراهه کشیده نشیم . و از کلید واژه ی #نماد_مهدوی استفاده کردن ؛ تابلو هایی که باعث بشن از یاد امام عصر (عج) غافل نشیم و همواره به مسیری که باید و شاید هدایت شیم .
برای نماد مهدوی ساختن باید از محیط پیرامو
۵/۵. وَ عَنْهُ، عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِابْنِ فَضَّالٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ(۱) عَلَیْهِالسَّلاَمُ: إِنَّ عِنْدَنَا قَوْماً لَهُمْ مَحَبَّةٌ وَ لَیْسَتْ لَهُمْ تِلْکَ الْعَزِیمَةُ(۲)، یَقُولُونَ بِهٰذَا الْقَوْلِ، فَقَالَ عَلَیْهِالسَّلاَمُ: «لَیْسَ أُولٰئِکَ مِمَّنْ عَاتَبَ اللّٰهُ تَعَالىٰ، إِنَّمَا قَالَ اللّٰهُ: «فَ
(بِسم اللّٰه الرحمٰن الرحیم)
اینجانب: علیسینا حسینی
[ دانشجو رشته کامپیوتر. گرایش : طراحی وتوسعه صفحات وب هستم ]
تخصص
برنامه نویس. طراحی وتوسعه صفحات وب.
مسلط به زبان های برنامه نویسی C# HTML&CSS PHP Android JavaScript
٩/٩. عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ أَبِیهِ، عَنِ النَّوْفَلِیِّ، عَنِ السَّکُونِیِّ: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّٰهِ عَلَیْهِالسَّلاَمُ، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّىاللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إِذَا بَلَغَکُمْ عَنْ رَجُلٍ حُسْنُ حَالٍ، فَانْظُرُوا فِی حُسْنِ عَقْلِهِ؛ فَإِنَّمَا یُجَازىٰ بِعَقْلِهِ(۱)»(۲).
ترجمه:
٩/٩. على بن ابراهیم، از پدرش، از نوفلى، از سَکونى، از امام جعفر صاد
﷽
شفاعت شیعیان توسط حضرت معصومه سلام اللّٰه علیها
شهید نور الله شوشتری رضوان الله علیه روایت کرده است:
✍ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ: أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ، أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْکُوفَةُ الصَّغِیرَةُ، أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ، تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى، وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَ
﷽
آیت اللّٰه حق شناس قدّس سرّه
تو چه میدانی که #نماز_شب چیست؟
بیشک یکی از بالاترین مقامات معنوی، توفیق خواندن نافلهٔ شب است. مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد #آقا_ملکی_تبریزی میفرماید: «از نوافل بسیار سفارش شده، #نماز_شب است و تو چه می_دانی که #نماز_شب چیست! که همانا نور در ظلمت و امن از وحشت و خلوتی در برابر کثرت عالمیان است.
#رهنمای_سلوک، ص۲٤.
﷽
✅توسل به معصومین علیهم السلام
مرحوم سید شهاب الدین مرعشی نجفی رحمه اللّٰه در ملاقاتی که با امام زمان داشته آن حضرت توصیههایی به ایشان کردهاند از جمله تأکید داشتند که این ذکر را در رکوع های نماز های واجب خصوصاً رکوع آخر خوانده شود: اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَرَحَّمُ عَلی عَجزِنا وَ آغْثِنا بِحَقِّهِم.
شیفتگان حضرت مهدی ۱۳۴/۱ و ۱۳۳
٢١/٢١. الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْوَشَّاءِ، عَنِ الْمُثَنَّى (۱) الْحَنَّاطِ، عَنْ قُتَیْبَةَ الْأَعْشىٰ، عَنِ ابْنِ أَبِی یَعْفُورٍ، عَنْ مَوْلىً لِبَنِی شَیْبَانَ: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِالسَّلاَمُ، قَالَ: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا، وَضَعَ اللّٰهُ یَدَهُ (۲) عَلىٰ رُؤُوسِ الْعِبَادِ، فَجَمَع بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ (۳) أَحْلامُه
عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ: «مَا رَأَیْتُ أَحَداً مِنَ النَّاسِ [کَانَ] أَشْبَهَ بِالنَّبِیِ [بِرَسُولِ اللّه] صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ [وَ آلِهِ] وَ سَلَّمَ کَلَاماً وَ لَا حَدِیثاً وَ لَا جِلْسةً مِنْ فَاطِمَةَ…»
ترجمه:
از عایشه چنین نقل شده است: هیچ کس از مردم را ندیدم که در گفتار و حدیث نمودن و نشستن، از فاطمه [علیهاالسلام] به پیامبر- صلّی اللّٰه علیه [و آله] و سلّم- شبیهتر باشد.
ادامه مطلب
شهید محراب آیت الله دستغیب:
هرکس میخواهد بداند که اگر امام زمان عجل الله فرجه ظهور فرماید، نسبت به ایشان چه موضعی خواهدداشت، ببیند الان با نائب برحقش چگونه است.
اگر توانست مطیع ایشان باشد,اطاعت از امام زمان هم میتواند بکند.
#اطاعت
#ولایت_فقیه
قسمت دوم / ساحت های نفوس انسان و مراحل کلی تزکیه نفس
انسان سه ساحت وجودی دارد : طبیعی(حیوانی) ، عقلانی (انسانی) و الٰهی یا عرفانی .
انسان ابتدا یک موجود طبیعی است و حیوانیت بالفعل دارد . حرکت انسان از یک موجود طبیعی به سمت احیاء عقل و انسانیت و تقویت بعد عرفانی به کمک عقل و تفکر را تهذیب نفس می گویند .
کمال نهایی = هویت الهی
غایت = نجات از هلاکت
خودسازی = حرکت به سوی پرهیزگاری
نکته : بایستی توجه داشت خودشناسی ؛ مقدمه خودسازی است .
و «خود» م
﷽
مـعراج مؤمـن
او می گوید هر چه برای رشد و کمال ما بوده خدا و پیامبرش گفتهاند و ما چرا نمی اندیشیم اگر همین نماز های واجبمان را با حفظ اوقات و شرایطش بخوانیم به همه جا می توانیم برسیم آن چنان که #آقـای_قـاضی استاد آیت اللّٰه بهجت می فرمود:
«اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ می ماند.»
و #آیت_اللّٰه_بهجت می فرماید:
«معیار اصلی نماز است. این نماز بالاترین ذکر است. شیرین ترین ذکر است، برترین چیز است. حال برخی به دنبال ذکر های ویژهای می گر
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
ای آنکه دل ز هجر تو ماتم گرفته است
بنگر که چشم های مرا غم گرفته است
دق می کنم بدون تو ، آیینه واقف است
از سینه ای که آه دمادم گرفته است
دلتنگی سه شنبه شب و بغض جمکران
امشب دلم به وسعت عالم گرفته است
هرچند دست یاری از او من کشیده ام
مولا ولی دست مرا هم گرفته است
چندیست بی تو گریه امانم نمی دهد
حتی ربیع بوی محرَّم گرفته است
آقا ! بیا که ببینم به چشم خود
آخر دعای این همه آدم گرفته است ...!
پ ن :
اللّٰهم عجِّل لولیک الفرج
او ظالم بود
دیگر شُده بود عادت ما
دیگر جایِ شکایتی انگار نبود
در بین مردم فقط به اندازه ی حرف و حدیثی جای داشت و نقل غیبتها
کم کم، کم کم
زندگی که جریان داشت
بُرد با خودش به دنبال جریانِ ...نبودن..
..... و دیگر واقعا نبود
هیچ حسی هم انگار نبود و انگار مینمود به نبودن نیز
انگار....
عِـــشق..
شده است طعمه ی حرف
حرفِ دوست داشتن
و انگاری از هوس
...ادامه دارد..
او ظالم بود
و عشق سکوت کرد به حُرمتش
برای بقایی انفرادی
اما
فقط بقاء..
او بهان
شیخ جعفر آقا مجتهدی تبریزی :
سلوک الی الله و پرواز به مبدأ دو بال دارد:
یک، توسل و توجه دائم به ذوات مقدس ائمه ی اطهار علیهم السلام
و دوم، دلِ شکسته ای را به خاطر خدا آباد کردن، آن هم به گونه ای که دست چپ از دست راست با خبر نشود، تا می توانید در این مهم همت بگمارید.
﷽
عارف واصل حضرت آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رحمة الله علیه در توسل و زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام، زیارت ششم را سفارش می کردند و می فرمودند:
مرحوم سید علی آقا قاضی به این زیارت تأکید داشتند.
درباره توسل به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: هر مشکل که برایم در نجف پیش می آمد، می رفتم صحن امیرالمؤمنین (ع) و هفت بار «نادعلی » می خواندم و مشکلم حل می شد . اذکار اهل ولایت، ذکر «ناد علی » است که در کتاب ها به صورت های مختلف نقل شده است . استاد این ذکر
﷽
⚡️کوتاهنوشتهای از سیره و سبک زندگانی آیتالله بهجت قدسسره :
صبح جمعه، وقتی مجلس روضه در خانه برگزار میشد، همان جلوی در مینشست.
هرکس وارد میشد، جلوی پای او میایستاد و با خوشرویی از او استقبال میکرد؛ فرقی نداشت چه کسی باشد.
اگر کودک بود، برایش دعایی میخواند و نوازشش میکرد.
گاه میگفت روضۀ علیاصغر علیهالسلام بخوانند.
یک روز جمعه، در بین روضه در باز شد،
آقا برخاست و دست بر سینه، احترام گذاشت.
نگاه که کردم کسی را ندیدم!
ت
﷽
حق پدر و مادر
⬅️ برگرفته از کتاب حسنات و سیئات نوشته استاد حسین انصاریان
✍️ از رسول خدا(صلی اللّٰه علیه و آله و سلم) درباره حق پدر و مادر بر فرزندان سوال شد، در جواب فرمود: «هُما جَنّتک و نارُک؛ پدر و مادر بهشت و جهنم تو هستند.»
✍️ نوع رفتار با پدر و مادر در سرنوشت انسان نقش تعیین کنندهای دارد. خوش رفتاری با آنها سعادت دنیا و آخرت و بدرفتاری با آنها شقاوت دنیا و آخرت را به دنبال دارد. رضایت خداوند در گرو رضایت پدر و مادر و خشم و غضب
عارف بالله آیت الله شجاعی :
آنها که تمام وجود آنها و قلب آنها پر از اغیار و محبت اغیار بوده و باطلن آنها محل توارد اغیار است و مملو از اسارت هاست ، و با این حال به بعضی از اوراد و اذکار می پردازند و انتظار شهود را دارند ، بدون اینکه در تطهیر دل بکوشند ، هرگز به آنچه انتظار دارند نمی رسند.
کانال معرفتی سیر الی اللّٰه «کانال تخصصی یادنامه اولیاء الله و احوالات بزرگان عالم اسلام»
٢٢/٢٢. عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ عَبْدِ اللّٰهِ بْنِ سِنَانٍ:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّٰهِ عَلَیْهِالسَّلاَمُ، قَالَ: «حُجَّةُ اللّٰهِ عَلَى الْعِبَادِ النَّبِیُّ، وَ الْحُجَّةُ فِیمَا بَیْنَ الْعِبَادِ وَ بَیْنَ اللّٰهِ (۱) الْعَقْلُ»(۲).
ترجمه:
٢٢/٢٢. على بن محمد، از سهل بن زیاد، از محمد بن سلی
﷽
عارف بالله آیت الله شجاعی :
آنها که تمام وجود آنها و قلب آنها پر از اغیار و محبت اغیار بوده و باطلن آنها محل توارد اغیار است و مملو از اسارت هاست ، و با این حال به بعضی از اوراد و اذکار می پردازند و انتظار شهود را دارند ، بدون اینکه در تطهیر دل بکوشند ، هرگز به آنچه انتظار دارند نمی رسند.
کانال معرفتی سیر الی اللّٰه «کانال تخصصی یادنامه اولیاء الله و احوالات بزرگان عالم اسلام»
مهمترین کار انسان چه باید باشد؟
سرمایه ی همه سعادت ها و اهم واجبات، "معرفت نفس" یعنی "خودشناسی" است؛ و آنکه خود را نشناخت، عاطل و باطل زیست و گوهر ذاتش را تباه کرد و برای همیشه بی بهره ماند.
هیچ معرفتی، چون "معرفت نفس" ، بکار انسان نمی آید. انسان کاری مهم تر از خود سازی ندارد و آن مبتنی بر "خودشناسی" است.
علامه حسن زاده آملی
نکته ۱۰۰۱ هزار و یک نکته
کانال معرفتی سیر الی اللّٰه «کانال تخصصی یادنامه اولیاء الله و احوالات بزرگان عالم اسلام»
میدانی خدایت کریمِ کریم هاست ولی نا امید میشوی
گیر میکنی
و بدبختی از این جا شروع میشود
همین که با خودت دیگر روراست نباشی
زانوی غم بغل داری و کارت شده فقط که
کلمه ی نا امیدی را در ذهنت هجی کنه
ای ذات!
تو که میدانی خدایت عجیب خداییست عآشق پیشه!
شیوه ی او بگیر و منشین
همه ی اول و آخر همه چیز همین است که اول بدانی خدایت کریم تــــرین است و دوم ؛با این این کلمه،امیدوار شوی از هر ناامیدی
که نا امیدی توطئه است از آدم هایی که خود را دل سوز نشان میدهند و
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
گر چه در چشمان تو عمری فقط تردید بود
آنچه در قلبم همیشه داشتم امّید بود
توی دنیا لحظه ای را با تو بودم ، بعد آن
تا قیامت بر سر آن لحظه ها تشدید بود
با تو شیطان هم خیال سجده دارد در سرش
ما همه سیّاره و چشمان تو خورشید بود
بس که شیرین است و خوش موسیقی گفتار تو
هر زمان نام مرا بردی همان دم عید بود
زیر بار وسوسه این توبه را خواهم شکست
بی گمان لب هایت آن میوه که حوّا چید بود
با سخن چینان بگویید او نمی افتد
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
گر چه در چشمان تو عمری فقط تردید بود
آنچه در قلبم همیشه داشتم امّید بود
توی دنیا لحظه ای را با تو بودم ، بعد آن
تا قیامت بر سر آن لحظه ها تشدید بود
با تو شیطان هم خیال سجده دارد در سرش
ما همه سیّاره و چشمان تو خورشید بود
بس که شیرین است و خوش موسیقی گفتار تو
هر زمان نام مرا بردی همان دم عید بود
زیر بار وسوسه این توبه را خواهم شکست
بی گمان لب هایت آن میوه که حوّا چید بود
با سخن چینان بگویید او نمی افتد ز چشم
او تما
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
گر چه در چشمان تو عمری فقط تردید بود
آنچه در قلبم همیشه داشتم امّید بود
توی دنیا لحظه ای را با تو بودم ، بعد آن
تا قیامت بر سر آن لحظه ها تشدید بود
با تو شیطان هم خیال سجده دارد در سرش
ما همه سیّاره و چشمان تو خورشید بود
بس که شیرین است و خوش موسیقی گفتار تو
هر زمان نام مرا بردی همان دم عید بود
زیر بار وسوسه این توبه را خواهم شکست
بی گمان لب هایت آن میوه که حوّا چید بود
با سخن چینان بگویید او نمی افتد ز چشم
او تما
فن ششم
اخبار در فضیلت قرآن و اهل آن
انس بن مالک در باب فضیلت قرآن سه حدیث از رسول اکرم نقل میکند از این قرار:
۱- اهل قرآن همان خاصّان خدایند.
۲- بالاترین عبادتها قرائت قرآن است.
۳- قرآن آن ثروتى که با آن، فقر و بدون آن ثروت، نخواهد بود.
حماد بن سلمه از ثابت از انس بن مالک نقل میکند که رسول اکرم فرموده:
حاملان قرآن مخصوصاند به رحمت خدا و کسانى که کلام خدا را یاد میدهند مقرّبان اویند. کسى که آنان را دوست بدارد خدا را دوست داشته و کسى که آنان ر
﷽
مهمترین کار انسان چه باید باشد؟
سرمایه ی همه سعادت ها و اهم واجبات، "معرفت نفس" یعنی "خودشناسی" است؛ و آنکه خود را نشناخت، عاطل و باطل زیست و گوهر ذاتش را تباه کرد و برای همیشه بی بهره ماند.
هیچ معرفتی، چون "معرفت نفس" ، بکار انسان نمی آید. انسان کاری مهم تر از خود سازی ندارد و آن مبتنی بر "خودشناسی" است.
علامه حسن زاده آملی
نکته ۱۰۰۱ هزار و یک نکته
کانال معرفتی سیر الی اللّٰه «کانال تخصصی یادنامه اولیاء الله و احوالات بزرگان عالم اسلا
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
گر چه در چشمان تو عمری فقط تردید بود
آنچه در قلبم همیشه داشتم امّید بود
توی دنیا لحظه ای را با تو بودم ، بعد آن
تا قیامت بر سر آن لحظه ها تشدید بود
یک طرف زلفی پریشان ، یک طرف عطر بهشت
زندگی در چشم من تردید در تردید بود
با تو شیطان هم خیال سجده دارد در سرش
ما همه سیّاره و چشمان تو خورشید بود
بس که شیرین است و خوش موسیقی گفتار تو
هر زمان نام مرا بردی همان دم عید بود
زیر بار وسوسه این توبه را خواهم شکست
بی گمان لب های
5 نفر از 11 نفری که به حرم حضرت معصومه(س) حمله کردند متعلق به جریان #بیت_شیرازی بودند و یکی از آنها ادمین #کانال_مرجعیت بود/منبع: فارس.
یک زمانی پیروان فرقۀ #شیخیه که شیعیان افراطی بودند در شهرهای عراق با پیروان فرقۀ #وهابیت که سنیان افراطی بودند میزدند و خون و خون ریزی راه میانداختند. اما خانۀ سر دستۀ آنها همیشه سالم میماند و کسی به آنها تعرضی نمیکرد. یک نفر آن بالا بود و با تور داشت از آب گل آلود ماهی خودش را میگرفت.
حالا هم در قضایا
نبى گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و سلم مىفرماید:
«هر کس با توجه به آنچه در قرآن دربارهى شفادهندگى عسل ذکر شده، در هر ماه یک نوبت عسل تناول نماید از هفتاد و هفت بیمارى معاف است».
امام صادق علیه السلام فرمودند: پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم عسل را خیلى دوست مىداشتند و فرمود: بر شما باد به دو شفاء، عسل و قرآن1.
همچنین ایشان مىفرماید: مردم به چیزى همانند عسل، درمان و دارویى دیگر نخواهند یافت2.
پیغمبراکرم صلى الله علیه و آله و سلم مىف
پاسخ:
غسل جمعه؛ از سنت های مورد تأکید پیامبر خدا(ص) بوده و در احادیث معصومین(ع) بر انجام آن سفارش شده است.
در کتب فقهی نیز، غسل جمعه یکی از غسل های مستحب شمرده شده است که وقت انجام آن، از اذان صبح روز جمعه تا ظهر آن است و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود. پس اگر تا ظهر انجام نشد، بهتر است بدون نیّت ادا یا قضا و به قصد ما فی الذّمه، تا غروب روز جمعه انجام شود. حتی اگر فرد، در روز جمعه غسل را انجام نداد، مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن
فن پنجم
بیان مختصرى از علوم قرآن که شرح و تفصیل آنها در کتابهاى دیگر دیده میشود.
یکى از آنها مسئلهی معجزه و خارق عادتبودن قرآن است که دلیل بر صدق رسول اکرم در ادعاى نبوّتش مىباشد.
در اینکه قرآن از چه جهت معجزه بوده آیا از نظر فصاحت یا نظم و روش جالب و مخصوص و یا اینکه خداوند عرب را از معارضه با آن گرداند و آن قدرت علمى را که میتوانند مانند قرآن در نظم و فصاحت بیاورند از آنان گرفت.
تفصیل این بحث را باید در کتابهاى اصول عقائد دید
فضیلت حضرت مسلم بن عقیل در کلام پیامبر صلی الله علیه و آله
شیخ صدوق رضوان الله علیه روایت کرده است:
✍ حدثنا الحسین بن أحمد بن إدریس رحمه الله، قال: حدثنا أبی، عن جعفر بن محمد بن مالک، قال حدثنی محمد بن الحسین بن زید، قال: حدثنا أبو أحمد محمد بن زیاد، قال: حدثنا زیاد بن المنذر، عن سعید بن جبیر، عن ابن عباس، قال: قال علی علیه السلام لرسول الله صلى الله علیه وآله: یا رسول الله، إنک لتحب عقیلا؟ قال: إی والله إنی لاحبه حبین: حبا له، وحبا لحب أبی
سورهی بقره
اشاره
این سوره همهاش مدنی است جز یک آیه و آن «وَ اتَّقُوا یَوْماً تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَی اللّٰهِ» (بترسید از روزی که همه به سوی خدا باز میگردید) که در منی، سال حجةالوداع نازل شد.
عدد آیاتش دویست و هشتاد و شش است بنا بر عدد کوفی که از علی علیهالسلام نقل شده است و دویست و هشتاد و هفت بنا بر عدد بصری و دویست و هشتاد و پنج در عدد حجازی و دویست و هشتاد و چهار بنا بر عدد شامی (که از ذکر موارد اختلاف آنها در اینجا صرف نظر کرده و بیا
نزار یک جایی توی شعرش میگوید همان طور که ماهیها نیازی به یادگرفتن شنا کردن ندارند و به پرندگان هم کسی پرواز کردن آموزش نمیدهد،جمع عاشقان هم نیازی به تعلیم ندارند.(نقل به مضمون)انگار میگوید همان طور که شناکردن و پرواز کردن در ذات آنها بوده و مادرزادی شناگر و پرواز کننده بودهاند،تویِ عاشق هم میدانی. انگار همگان عاشق به دنیا آمدهاند. اما از اینجا به بعدش فرق ما با آن ماهی و پرنده معلوم میشود. او ناگزیر به شناکردن است،اما ما در ظاه
نزار یک جایی توی شعرش میگوید همان طور که ماهیها نیازی به یادگرفتن شنا کردن ندارند و به پرندگان هم کسی پرواز کردن آموزش نمیدهد،جمع عاشقان هم نیازی به تعلیم ندارند.(نقل به مضمون)انگار میگوید همان طور که شناکردن و پرواز کردن در ذات آنها بوده و مادرزادی شناگر و پرواز کننده بودهاند،تویِ عاشق هم میدانی. انگار همگان عاشق به دنیا آمدهاند. اما از اینجا به بعدش فرق ما با آن ماهی و پرنده معلوم میشود. او ناگزیر به شناکردن است،اما ما در ظاه
٢٦/٢٦. مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ، عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ، عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ:
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِالسَّلاَمُ، قَالَ: «لَمَّا خَلَقَ اللّٰهُ الْعَقْلَ، قَالَ لَهُ: أَقْبِلْ، فَأَقْبَلَ، ثُمَّ قَالَ لَهُ: أَدْبِرْ ، فَأَدْبَرَ، فَقَالَ: وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی (۱) مَا خَلَقْتُ خَلْقاً أَحْسَنَ مِنْکَ (۲)،
✅ عتاب برزخی
♦️علامه حسنزاده آملی (حفظهاللّٰه):
آمل در مسجدی مشغول درس و بحث و اقامه نماز شدم. روز دوم که پس از نماز به منزل آمدم، پس از خوردن ناهار آماده استراحت شدم ولی بچه ها با سر و صدا و بازی نگذاشتند و من که خسته بودم با بچه ها و مادرشان دعوا کردم در حالی که نباید دعوا می کردم، در محیط خانه پدر باید با عطوفت رفتار کند، لذا پس از لحظاتی ناراحت شدم به حدی که اشکم جاری شد.
از خانه بیرون رفتم و مقداری میوه و شیرینی برای بچه ها خریدم تا شای
[۱] کِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْلِ
۱/۱. أَخْبَرَنَا (۱) أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ، قَالَ: حَدَّثَنِی عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْهُمْ: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى الْعَطَّارُ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ، قَالَ: «لَمَّا خَلَقَ اللّٰهُ الْعَقْ
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم :)
"تردید"
گفتی که میمانی ، کمی تردید دارم
یک آرزوی مبهمی تردید دارم
تقدیر را هم زیر و رو کردیم با هم
یک سرنوشت «درهمی» تردید دارم
آیینه ای بودم مرا درهم شکستی
آری ! تو سنگی محکمی تردید دارم
من مستقیم و تو ولی چالوس ماندی
لبریز از پیچ و خمی تردید دارم
گیریم اسماعیل من ، در شعر هایم
شفاف همچون زمزمی ؟! تردید دارم
با چتر قلبم لحظه ای باران نبودی
یک قطره ی کوچک «نَمی» تردید دارم
از آرزو ها گفتن و م
[سوره البقرة (۲): آیات ۲ تا ۲]
اشاره
بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ. الم (۱) ذٰلِکَ اَلْکِتٰابُ لاٰ رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ (۲)
[ترجمه]
الم (در آن و امثالش وجوهی گفته شده است که نقل خواهیم نمود)
این کتاب جای هیچ شکی در آن نیست راهنمای پرهیزکاران است.
حروف اوائل سورهها
اشاره
دربارهی حروفی که در اوائل بعضی از سورهها آمده است نظریات و وجوهی بیان شده است که أهمّ آنها از این قرار است:
۱- جز خدا کسی نمیداند
از متشابهاتی
«خط راه: سیر تقابل غرب و غربزدگان با اسلام در دوره معاصر ایران»
این کتاب، تحلیلی جریانشناختی پیرامون جنگ تاریخی غرب با اسلام در دوره معاصر ایران است. دکتر علیزاده که سالها به طور خاص در حوزه تاریخ معاصر تحقیق نموده است این کتاب را با قلمی شیوا و بازنگاهی عمیق به تقابل جریان حق و باطل به رشته تحریر درآورده است. در قسمتی از مقدمه کتاب میخوانیم:
...جریان شیعه همواره در طول تاریخ پرچمدار پیام بعثت بوده است. با وقوع رنسانس و انقلاب صنعتی در ار
بسم اللّٰه رب الشهدا و الصدیقین
مادر جان، جامعه ما انقلاب کرده و چندین سال طول می کشد تا بتواند کم کم صفات و اخلاق طاغوت را از مغز انسانها بیرون ببرد ولی روشنفکران ما به این انقلاب بسیار لطمه زدند زیرا نه آن را می شناختند و نه باریش زحمت و رنجی متحمل شده اند از هر طرف به این نو نهال آزاده ضربه زدند ولی خداوند، مقتدر است اگر هدایت نشدند مسلما مجازات خواهند شد .
پدر و مادر ؛ من زندگی را دوست دارم ولی نه آنقدر که آلوده اش شوم و خویشتن را گم و فرام
فنّ دوم
در اسامى قراء مشهور در شهرها و راویان آنها
مدنى:
۱- ابوجعفر یزید بن قعقاع
ابوجعفر یزید بن قعقاع جزء هفت قارى معروف نیست و میگویند او بر عبداللّٰه بن عباس و بر مولایش عبداللّٰه بن عیاش بن ابى ربیعه مخزومى خواند و آن دو بر ابىّ بن کعب خواندند و ابىّ بن کعب بر رسول اکرم و براى او یک روایت است.
۲- نافع بن عبدالرحمن
نافع بن عبدالرحمن بر ابى جعفر خواند و از او قرآن را فرا گرفت و نیز بر شیبة بن مصاح و عبدالرحمن بن هرمز اعرج و ابن عباس خو
فن چهارم
در بیان اسامى قرآن و معانى آن
۱- قرآن
کلمهی «قرآن» از نظر لغت به معناى قرائت است که به قول ابن عباس مصدر «قرأت» یعنى خواندم میباشد و قتاده آن را مصدر «قرأت الشیء» یعنى بعضى از آن چیز را به بعض دیگر جمع و ضمیمه کردهام میداند.
و همانطور که «نوشته شده» را «کتاب» و حسابشده را «حساب» میگویند در آنجا نیز خواندهشده را به نام خواندن (قرآن) نامیدند.
۲- کتاب
کتاب به معناى جمع است، همانطور که میگویند «کتبت السقاء» مشک را جمع کرد
﷽
مقصد اول: طهارت و نظافت
آن اَهَمّ امور برای عبادت است؛ زیرا طهارت ظاهر، وسیلهی حصول طهارت باطن است. از این جهت مدح آن در آیات و اخبار وارد شده. خدای تعالی می فرماید: «وَ اللهُ یُحِبُّ المُطَهَّرینَ خدا طهارت کنندگان را دوست دارد.»۱ حضرت پیغمبر صلی اللّٰه علیه و آله و سلم فرمود: «دین بر پاکیزگی بنا نهاده شده است»۲ و فرمود: «پاکیزگی نصف ایمان است.»۳ همچنین فرمود: «بد بندهای است بندهی چرکین!»۴ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «پاکیزه
چه قدر کم مانده اند از ساداتِ حضرت زهرا سلام اللّٰه علیها...چه آن دختران و زنانی که به تازگی آراسته شُده بودند به عِفَّت چه آنانی که #برقع بر چهره کشیدند..انگار تنها اضافی دِل گرفتگیِ شان همین استکه تا #تقّی_به_توقّی میخوردمظلوم تر از حیا پیدا نکرده اند..خیال ورشان داشته کسی ککش میگزد از این بی حیایی و گناه که قُبحی در سایه ماندهانگار وقتی هوا بهم میزند گناه هم عادیِ روزمره میشودنمیدانم پرستیدن خُدا را چه دانسته اند که وقتی اوضاع باب میلشان نب
نویسندگان تفسیر تا قرن ۱۴ هجرى
اولین کتاب تفسیر
اولین کسى که کتاب در تفسیر نوشت در زمان تابعین سعید بن جبیر متوفى سال ۴۶ هجرى است که قتاده او را داناترین تابعین در تفسیر میداند و سیوطى آن را در کتاب «اتقان» نقل میکند.
قرن دوم
ابو محمّد اسماعیل بن عبد الرحمن کوفى قرشى متوفى سال ۱۲۷ هجرى دومین کسى است که تفسیر نوشت و سیوطى آن را بهترین تفسیر معرفى میکند.
سپس محمّد بن سائب کلبى متوفى سال ۱۴۶ تفسیرى بزرگ و جامع نوشت.
ابن ندیم میگوید: ابوحم
فن سوم
در بیان اجمال و خلاصهاى از معناى «تفسیر و تأویل» که در این کتاب سخن بدانها کشانده میشود.
تفسیر روشنکردن مراد است از لفظ، و تأویل بازگرداندن یکى از دو محتملات است به آنچه مطابق ظاهر باشد و نیز تفسیر بیان مطلب است.
ابوالعباس مبرو میگوید: کلمات «تفسیر و تأویل و معنى» به یک معنا هستند؛ بعضى گفتهاند: مادهی کلمهی «تفسیر» (فسر) کنار زدن پرده است و تأویل پایان و عاقبت و بازگشت هر امرى است و کلمهی «معنى» از فعل «عُنَیْتُ
درباره این سایت